Tuesday, June 23, 2009

Cinta Johan 8

Apasaja usaha kita untuk mencapai cinta kasih, ianya tidak akan menjadi usaha yang sia-sia. Kita tidak sendirian, ada jutaan umat manusia seperti kita yang tersebar seluruh pelusok dunia yang memegang obor cinta dengan membawa sinar terang. Hati mereka penuh dengan perasaan cinta yang tulus, berbicara dengan bahasa cinta, berjalan di bawah payung cinta dan hari-hari mereka diisi dengan cinta. Mungkin kita tidak pernah bertemu dan kenal mereka serta kita juga berada dalam jarak yang jauh dari mereka. Namun kehendak kita satu, mengubah unsur-unsur perbezaan menjadi satu kesatuan. Itulah fundamental utama kehidupan yang kita nantikan. Marilah kita bangkit mengambil tempat di antara manusia-manusia yang berhati besar!
Janganlah berprasangka buruk terhadap persekitaran kita dan jangan pula menganggap diri seperti ‘seekor burung di antara gagak-gagak’ atau seperti Nabi Salleh di tengah kaum Tsamud’. Jika kita harus berhati besar penuh dengan rasa cinta, gagak-gagak berbentuk manusia tadi akan lenyap dan taman indah hanya dihuni burung-burung yang berkicauan merdu.
Kehidupan akan terbuka luas dengan penuh kasih sayang. Kehidupan tidak lagi tunduk hormat kecuali kepada perjuangan-perjuangan untuk kebaikan. Kemegahan yang dahulunya dibina dengan penindasan, pencerobohan dan penyebaran rasa benci telah pun diturunkan dari tahta sejarah. Sejarah kini menjulang orang yang berhati suci, berjiwa besar, merantau untuk bina kebaikan dan memberi kegembiraan kepada umat dengan cinta kasih.

No comments:

Post a Comment

Amat menghargai pandangan anda..