Thursday, February 10, 2011

Rungkai Komplikasi

Fitrah cinta adalah kebahagiaan.

Fitrah cinta aalah damai.

Fitrah cinta adalah kebijaksanaan.

Fitrah cinta adalah Allah.


Idea tentang cinta telah disalahtafsir, disalahguna dan disalahbentuk dalam pembangunan sesuatu tamaddun sehinggakan minda masyarakat tamaddun tersebut menerima cinta sebegitu rupa. Jadi pembersihan dalaman tentang definasi cinta adalah kerja asas.

Cinta bukan agama tetapi cinta adalah perkara teratas yang paling praktikal dalam kehidupan manusia. Namun kita telah menyisihkan pendidikan yang berasaskan cinta ketepi atau mengucapkan tentang cinta hanya dibibir kerana kita tidak ada keyakinan kepada cinta.

Kerana kita tidak ada keyakinan pada Allah tentang cinta.

"A mind without Love is 'stupid'."

Kebenaran lambat-laun akan membebaskan kita, tetapi permulaannya akan membuatkan kita amat amat amat marah. Cinta dalam masyarakat kita telah diherotkan dari makna sebenar. Kita dihidangkan definasi cinta kabur melalu filem, iklan, drama dan semua media hiburan, serta memaksa kita percaya bahawa cinta adalah tarikan seks, pengorbanan, penyiksaan diri dan membiarkan diri jadi mangsa.

Percayalah, memenuhi fantasi yang digembar-gemburkan di media tidak akan memuaskan nafsu kita. Ia lebih menjurus kepada kelakuan yang lebih curang. Tidak kira berapa banyak harta, duit, seks, kuasa atau kemahsyuran yang kita kecapi, kebahagian tetap tidak kesampaian kerana ianya kosong dan palsu.

Cerita seorang orang tua yang hampir mati apabila ditanya tentang rahsia kebahagiaannya,
"Bertahun, berbelas tahun, malah berpuluh tahun saya merantau berkorban mencari apa yang orang kata boleh membahagiakan, namun sia-sia. Akhirnya saya ambil keputusan untuk bahagia tanpanya."

Kebahagian adalah 'state of mind', pilihan yang dibuat, bukannya memiliki harta benda atau pengawalan ke atas orang lain atau kuasa mengatur keadaan. Sensasi kekayaan dirasakan dapat mengisi kekosongan kebahagiaan.

Cinta jangan sekali-kali dianggap sebagai objek, kerana setiap objek ada jangka hayat. Apabila sampai masa ia sudah puas diguna, lalu dicampakkan ke tepi.

Jadi, apa sebenarnya makna CINTA?

Entah! Cinta tidak mampu didefinasikan dalam perkataan moden. Tidak mampu ditafsirkan oleh pemikiran moden sekarang ini. 

.....bersambung

No comments:

Post a Comment

Amat menghargai pandangan anda..