Wednesday, February 09, 2011

Komplikasi Cinta

Konsep cinta sebenarnya adalah satu konsep yang sangat mudah. Konsep yang berlandaskan kepada keharmonian dan keselarasan. Kun Fa Ya Kun Allah SWT dalam alam semesta ini amatlah sempurna tanpa ada cacat cela di mana-mana. Asasnya adalah CINTA.

Cinta Allah kepada umatnya dilestari begitu indah dengan segala ciptaannya. Cuma kita yang tidak mahu membaca (iqra') hukum-hukum alam yang berfungsi dengan perimbangan yang indah. Kata Hamka, "Tidakkah kamu melihat kepada tumbuh-tumbuhan dan bunga-bungaan? Ianya satu perkahwinan yang indah menghiasi alam."


Asal cinta dari Allah. Nikmat cinta hanya dapat dikecapi kerana Allah. Asas cinta hidup manusia adalah keyakinan kepada Allah.

Dapatkah kita yakin dengan janji-janji Allah dalam percintaan kita sesama manusia? Inilah persoalan yang tidak mahu dirungkai. Kita mahu merebut kuasa Allah dalam soal cinta.

Kita menetapkan syarat tersendiri untuk cinta. Kita tidak yakin kepada janji-janji Allah dalam soal percintaan. Kita mahu cinta berputar disekitar hati dan pemikiran kita, disekitar kemahuan dan keinginan kita, disekitar nafsu dan naluri kita dan disekitar falsafah hidup yang kita pegangi.

Kita mentafsir cinta hanya dari pandangan katak di bawah tempurung. Tidak mahu menerima penafsiran dari mata burung. Kita hanya merosakkan nilai murni cinta sebenar. Kita melumurkan cinta dengan cemburu, sakit hati, derita, airmata, dendam dan benamkannya ke kawah kesengsaraan.

Itu bukan fitrah cinta.

..... bersambung

No comments:

Post a Comment

Amat menghargai pandangan anda..