Tuesday, March 29, 2011

What Do I Bring?

“Macamana nak bagi orang sediakan peluang dan ruang yang aku perlukan?

“Macamana nak bagi orang letakkan kemahuan aku sebagai perkara penting bagi mereka?

“Macamana nak bagi orang perkenalkan aku pada seseorang yang betul-betul boleh bantu aku?

“Macamana nak bagi orang hargai aku dengan ikhlas?

dan bla bla bla...


Aku faham...Dulu pun aku sering tertanya benda yang sama...

TETAPI aku sedar, semuanya salah...Lihat kembali pada soalan-soalan di atas...

Apakah ungkapan yang berulang dalam setiap soalan?

“Macamana nak bagi orang ...”

Kita perlu berhenti dari mengharapkan macamana nak bagi orang lain membuatkan hidup kita lebih baik dan lebih berjaya. Sebaliknya kita patut tanyakan diri kita sendiri soalan ini –

“What do I bring to the party?”

Perkara sebenarnya begini...

Aku tidak bermaksud menyuruh kita membawa hadiah, makanan atau sesuatu ke atas meja di setiap majlis...

PERBEZAANNYA ADALAH AMAT KETARA...

Apa yang kita bawa ke majlis adalah diri yang sebenar, hadiah semulajadi dan keupayaan...

Apa yang dibawa ialah siapa diri kita, bagaimana penampilan, bagaimana interaksi, aura yang diberi...

Mari bincang lebih sikit...

Aku tahu ramai orang yang bawa ber tan-tan barangan kemas ke majlis-majlis...

Aku juga tahu berlambak orang membawa kemegahan mereka ke majlis-majlis...

Ramai juga yang membawa ego kuasa dan kedudukan mereka...

Ada yang bawa kasta, ada yang bawa hidung menongkat siling...

Ada yang bawa dada kembang tertonjol...

Maksud aku mereka ini semuanya hebat dan punyai keupayaan tinggi dalam segala bidang...

Kuasa dan pengaruh mereka mungkin sehingga kita tidak akan tersangka mahupun percaya...

TETAPI...

Mereka tidak membawa apa-apa ke majlis...

Malah mereka tidak pun muncul dalam sesetengah majlis, dan bila mereka datang, mereka terlalu sibuk duduk memikirkan kenapa tidak ada orang yang perasan apa yang mereka bawa ke majlis ini. Lalu mereka terasa di pinggir, tidak selesa dan bosan — mereka sebenarnya mengkhianati apa yang mereka bawa ke majlis dengan tidak membawa apa-apa...

Jadi, tanyalah diri kita, what do I bring to the party?

p/s – mungkin ada yang tergaru-garu fikir, apa menatang yang Johan cuba bagitau ni... hehehe

No comments:

Post a Comment

Amat menghargai pandangan anda..