Tuesday, August 03, 2010

Cinta Johan (2) 4

Sesungguhnya, jiwa manusia punyai potensi untuk menimbulkan keluhuran naluri terhadap cinta, biar sekeras manapun kebencian melekat di hati mereka. Itulah sahaja potensi yang dapat melembut dan membendung kebencian. Cinta adalah fitrah dari Allah untuk setiap makhluk ciptaannya, baik yang bernyawa atau tidak. Cinta mampu menjadikan segala sesuatu sebagai sebab untuk bergantung, berharap dan akhirnya menyucikan.
Masa lalu, manusia bergantung harap kehidupan kepada bumi. Cinta mengikatnya sebagai jalan untuk meneruskan hidup dan majukan diri dan jiwa yang kasih. Cinta nampak sebagai hukum yang mengatur hubungan keluarga, mengikat suami dan isteri, ibubapa dan anak-anak, cucu-cucu dan jiran tetangga. Cinta juga mengikat kehidupan bermasyarakat, memainkan peranan sebagai pemangkin kesepakatan kampung, pekan, kota, daerah, negeri dan negara.
Cinta mencanangkan kewujudan harmoni manusia dan meluaskan jangkauan hikmahnya. Dia menutupi kebencian yang membusuk. Cinta perlukan perjuangan. Cinta adalah hukum sebenar-benarnya bagi meneruskan kewujudan alam ini.
Benar! Allah menciptakan alam ini atas dasar harmoni, cuma manusia diberi kebebasan memilih – tidak kepada makhluk lain yang tetap akur dengan hukum keharmonian itu. Tenaga graviti menjadi tiang kepada alam ini. Matahari, bulan, planet, bintang dan galeksi mengikat persefahaman yang harmoni agar saling berpautan membantu pergerakan. Bahkan masing-masing mempunyai karekteristik yang berbeza-beza – disatukan oleh daya tersembunyi sehinggakan mereka bekerjasama seakan-akan satu kesatuan dan bukan lawan melawan saling berhentakan.

No comments:

Post a Comment

Amat menghargai pandangan anda..