Tuesday, November 03, 2009

Penangkapan Dr Mohd Asri Oleh JAIS

Dr Mohd Asri ditangkap atas alasan berceramah agama tanpa 'tauliah' di Negeri Selangor. Huh.. alasan apa itu? Adakah menahan ustaz berceramah agama menjadi salah satu keutamaan kepada JAIS melindungi Islam di Selangor? Maksiat yang terang-terangan dibiar berleluasa dan dipekakkan telinga dibutakan mata.
Mari kita lihat alasan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) yang menghantar memoradum bantahan kepada DYMM Yang DiPertuan Agung supaya menarik balik perlantikan Dr Mohd Asri dari menjadi Yang DiPertua YADIM.
Memorandum tersebut disokong oleh 12 lagi NGO termasuk JIM dan ABIM. Saya tidak hairan jika Persatuan Ulamak Kedah dan Malaysia menyokong memorandum ini, tetapi kenapa JIM dan ABIM? Alasan yang diberikan sangat dangkal, dan menggambarkan seolah-olah Islam itu adalah satu adat orang Malaysia. Sudah menjadi lumrah manusia, sukar menerima perkara yang bukan dari kebiasaan.
Saya berharap Dr Mohd Asri akan menerima perlantikan sebagai Yang DiPertua YADIM yang baru. Majoriti rakyat Malaysia akan menyokong beliau.
Orang yang sepatutnya ditangkap adalah yang berjanggut ditengah gambar ini. Ajaran Aurad Ismailiahnya disahkan sesat oleh Gezzette Majlis Agama Islam Selangor 1995. Malah Pak Lah dan Anuar masih boleh melawat Madrasahnya.
Ini pula link Penghuni Gua yang membincangkan perkara yang sama dengan panjang lebar.

No comments:

Post a Comment

Amat menghargai pandangan anda..